Saturday, August 4, 2012

RUAM..kenapa kau datang kepada ku..pergi jauh-jauh


tajuk entry tak tahan..hihi..em ruam..biasa nye..ibu-ibu yang ada anak kecik je yang biasa dengan ruam ni..
sebab selalu baby yang kena ruam lampin..mungkin di sebabkan pengunaan lampin yang lama dan ada banyak sebab terjadinya ruam lampin.tapi kita yang takde anak kecik ni..
wat tak tahu je la pasal ruam..bile kena klang kabut la cari cara nak hilangkan kan..(saya la tu)
pada minggu lepas saya kena ruam panas kat muka..ok..ape beza ruam dan jerawat..ruam kemerah-merahan..ada juga jerawaat yang merah kan..ha jangan keliru..hihi erm
ruam panas adalah di sebabkan kelenjar peluh tersumbat oleh habuk dan kepanasan..biasanya ruam panas seperti jerawat kecil macam pasir berwarna merah,dan biasa nya is juga terdapat di dada,
belakang badan, muka sekitar pipi dan dahi. gejala lain mungkin gatal- gatal akibat dari demam..(sebelum kena ruam saya memang demam)juga boleh terjadi akiat gejala pengunaan ubatan / produk yang alergi atau tidak sesuai dengan kulit muka kita.ruam mungkin boleh bertambah akibat dari masalah stress (yela dah ruam menambun sape tak stress kan), keadaan cuaca, kulit berminyak (saya la tu), penggunaan produk yang tinggi alkohol (penah guna member punye produk skali je), jarang membersihkan diri (bukan saya tapi kena ruam juga T.T )..

jerawat pula ada bermacam jenis, jerawat batu, jerawat pasir macam-macam la..tapi kat sini pasal ruam ok..so nanti lain entry pasal jerawat ye..nasib la kau kalau keliru ruam dengan jerawat..
hahahaha (gelak jahat)ok saya punye ruam memang sangat tragis, ni kali ke dua kena..tapi paling teruk rasanya..tengok kat cermin pon rasa malu dengan diri sendiri,time ni memang tahap keyakinan ada pada tahap paling bawah (ambik kau) nak pegi keje pon malu..ciap bagi taw org sebelum org tanye pasal muka..hahahah org tanye lagi la malu kan..so nak tunjuk kat sini pon tak boleh..penggunaan camera memang la sangat di haramkan time macam ni kan..hahaha
erm tapi saya ada google images ruam yang lebih kurang macam saya..

yg kecik2 tu penuh kat pipi dan dahi saya taw

dan merah2 macam ni..


first saya ingat jerawat..so saya guna jus limau nipis la..biasa saya guna untuk hilangkan/kecutkan jerawat..
lepas tu ruam tak hilang jugak...mak cakap ruam..macam tak percaya juga..dah tua-tua gini kena ruam..hahaha..erm slalu budak kecik je kan..time serabut macam ni kat tempat
keje ada member yang promote produk die la..aduh (aku tak percaya cinta produk lain dah..tak sanggup jadi makin teruk nanti..)huhu erm ada plak member cakap kulit ko macam kulit baby kena ruam (dan memang ruam kan..nak jugak cakap..adui la T.T) saya pon google la petua hilang kan ruam panas ni..

erm tapi kadang2 letak lendir daun lidah buaya juga..sbb pk logik lendir lidah buaya kan sejuk..hahahaha..then guna bedak sejuk + garam cikit (ikot petua dr cik google)..tiap2 malam dan selepas balik keje terus basuh muka then pakai, time buka puasa..putih selepuk je..opah ciap tanye jatuh dalam tepung ke..hahaha..nasib la kau..nak cantik punye pasal..setiap hari letak..last berkurang juga akhirnya..alhamdullilah..mintak-mintak la tak jadi time kahwin nanti...amin..risau la kan..huh



muka selepas ruam hilang..huhuhu

18 comments:

  1. ~ salam.. sy kena gak ruam panas kt muka ni.. ingat baby je kena.. tq utk info nie.. tak tau dh nk guna ape utk hilangkan ruam ni.. perih giler la muke time ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf kila..lama tak tgok blog..erm nak hilang kan minum byk air suam..then letak bedak sejuk..ruam ni sebenarnya sbb panas je..tp tak tahu la klu ruam lain kan..sbb saya kena lebih kurang 2mggu jugak la..

      Delete
  2. Berapa lama ye ruam ni hilang? Saya pun kena hmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf lambt reply..erm lebih kurang 2 mggu jugak la

      Delete
  3. sye pon kne jgak.. sye dh cba...

    ReplyDelete
  4. sy sdg kena skrg.. baru 4 hari.. bila nk ilang tah, tnsion btol laa..

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. nk try la...... tp pedih x kalau letak garam?

    ReplyDelete
  7. Hm . Muka saya ruam juga. Pastu, pipi semua jadi merah'merah. Kadang'kadang malu juga. Sebab kawan lain muka licin je semua. Sampai muka kita, ruam and merah2 . Tapi muka saya ruam macam kat badan baby tu

    ReplyDelete
  8. saya pernah kene ruam2 kat muka.nak kerja pon tak selesa. doktor bagi calamine losyen letak kat muka tapi muka makin keringrasa lagi gatal.
    lepastu saya buat air panas letak dalam baldi,serkup kepala dengan kain batik biar muka dekat dengan baldi tu.biar muka kene wap2 panas.lepas buat tu cuci muka bersih2 .alhamdulillah terus hilang gatal kat muka padahal sebelum tu siap dah kene inject pon tak jalan

    ReplyDelete
  9. saya pernah kene ruam2 kat muka.nak kerja pon tak selesa. doktor bagi calamine losyen letak kat muka tapi muka makin keringrasa lagi gatal.
    lepastu saya buat air panas letak dalam baldi,serkup kepala dengan kain batik biar muka dekat dengan baldi tu.biar muka kene wap2 panas.lepas buat tu cuci muka bersih2 .alhamdulillah terus hilang gatal kat muka padahal sebelum tu siap dah kene inject pon tak jalan

    ReplyDelete
  10. saya kena mcm ruam kat blkg badan x tau ruam atau pun jerawat..tpi risau tetibe ade...sbb ruam saya kjap pindah dri stu tmpat ke stu tmpat

    ReplyDelete
  11. saya kena mcm ruam kat blkg badan x tau ruam atau pun jerawat..tpi risau tetibe ade...sbb ruam saya kjap pindah dri stu tmpat ke stu tmpat

    ReplyDelete
  12. Saya br kna blik dri kg hr tu.. Allahu gerun tengok cermin.. Mcm nk ngis..

    ReplyDelete
  13. da 3 hari kena ni, serius rasa seriau bila tgk cermin, rasa nk amik pisau toreh2 je ruam ni..ermmm dgn gatalnya lagi..huarghh

    ReplyDelete