Tuesday, September 24, 2013

Pengalaman bersalin Nik Rayyan Rizqin..



Bermula la kisah seorang gadis nak jadi mak..hihi..


6 September 2013

3.30 ptg   
      
Bermula la kontraksi, sakit yang macam senggugut, berselang-selang kejap sakit kejap tak sakit Selang dalam 10 minit gitu..tapi boleh tahan lagi la..time tu rehat je dalam bilik sampai kul 4 ptg lebih tetap tengok jam sakit berulang jugak..tunggu lagi sampai kul5, tapi tak keluar tanda ape pun..mak masuk bilik tanye kenapa, bagi taw mak sakit selang-selang mak ajak p hospital, tapi takut tak bersalin lagi dorang buat macam-macam..huhu kul 5 lebih sakit kuat sikit..suami dari penang ondway balik rumah..bagitaw die sakit ulang-ulang ni..die suh tunggu die kalau nak p hospital.tapi mak suh p jugak..jangan bagi tahu suami nanti die balik kelang kabut..pegi hospital sakit mcam biasa ulang-ulang jugak..tanda tak kua pon air ketuban ke darah ke..nurse memang tanye yang tu dulu la..tak kua ape tanda dorang pon macam wat lambat je la..tapi  dorang suruh check bawah..saya di check 2 orang sorang dr praktikal sorang lagi nurse pengalaman..mula-mula dr praktikal check slow je ok je…die cakap 1cm bukak..skali nurse pengalaman check sakit betul..ganas sangat..dr praktikal yang tenangkan..nak je tending die..geram kau..huh..erm die pon cakap 1 cm..semua cakap lambat lagi..anak sulung kan..lambat ni..lepas tu saya kena baring kat katil check perut..guna mesin ape ntah..nak check perut keras ulang-ulang tu la..sementara tunggu tu dr praktikal ramai jugak..memang jadi mangsa experiment la jawabnye..sorang dengar..semua nak dengar..sorang rasa perut..semua rase..sabar je la..orang nak belajar..sementara tunggu tu dengar la kat labor room ade yang tengah push..macam lama je..asyik kena marah plak tu..selang seli dengar nafas ibu nak teran..takot je rase mase tu…lepas tu dapat result dari mesin ntah ape-ape tu..check plak dengan dr..mase tu ibu yang bersalin tu dah selamat bersalin sebab dengar bunyi baby..sonok je rase mase tu..macam saya plak dapat baby..dr tanye mcam-macam lepas tu scan..cakap seminggu lagi ni..lambat lagi ni..dr tanye rumah kat mana..kenderaan ade tak semua..boleh alik dulu la..dr cakap..ha balik..ok balik la dari die buat ape-ape bukan-bukan lagi…huh…erm kua-kua mak terkejut aik tak bersalin lagi..hihi mak buat lawak plak…sakit tetap berulang..tapi still boleh tahan lagi..erm sempat solat magrib sebelum balik..sampai rumah suami dah sampai wat muka merajuk sebab tak tunggu die..huhu erm balik masuk bilik baring..pastu mak suh makan semua..baring lagi..ntah kul brape start sakit kuat…asyik pegang je perut..nak tekan takut pegang je tahan..sampai nagis2..suami ajak p hospital..tapi takot sakit macam biasa petang tadi..kena check bukaan sakit plak..tunggu lagi..sakit bertambah kuat..suami risau sangat…siap buat solat hajat supaya permudahkan saya bersalin..kecian tengok suami..cium-cium dahi saya..saya nagis2 je tahu..

11 mlm

lebih kurang 11lebih macam tu..suami suh pegi hospital jugak kejut adik mak ayah semua..sakit tak tahu nak cakap la..Allah  S.W.T je tahu..tanda-tanda still tak kua pon..

1150 mlm

sampai hospital mak bagi minum air koko + telur ayam kg mentah..minum terus..tak pk ape dah..sebab sakit sangat mase tu..terus je nurse suruh masuk dalam..siap duduk kejap..tahan sakit..tangan kaki dah mengeletar..nurse suruh p baring kat katil nak check bukaan..saya duduk lagi tahan sakit..ade nurse tu kecian agaknye..ambik kerusi roda tolak saya..sebab asyik bergetar je kaki tangan..dorang tanye sejuk ke..saya tak sejuk sangat…mungkin tak tahan sakit kot..huh sebelum check saya cakap nak kencing dulu..p kencing ade darah keluar..ciap cakap kat nurse ade darah, ciap nagis2 sakit..dorang cakap takpe..naik atas katil..dorang seluk memang tak rase ape dah..check-check bukaan dah 5cm..nurse tu cakap cepat plak..patut begeletar macam tu tahan sakit nurse cakap..huh dorang tolak naik kerusi roda tanye sebelum masuk labor room nak jumpe sape..nak jumpe suami..tapi malu nak cakap..cakap jumpe mak..tapi nurse tu ambik baju baby je kat mak..tengok je mak…pastu kena tolak masuk labor room…

7 September 2013

1215 pagi

bilik labor room…

masuk-masuk tengok katil macam takot je..huh takde sape pon yang ade..kecuali saya…huh dorang suh tukar baju..saya asyik nak pegang perut je tahan sakit..nurse tu siap cakap lambat pakai baju lama la kena tahan sakit..ape lagi bukak terus semua pakai baju die bagi..nurse tu ciap tunggu pegang baju tu..pastu baring kat katil dorang pasang yang kat perut tu..nak monitor jantung baby la kot..dorang suruh duk diam-diam..mana boleh..nak tahan sakit lagi..megeliat je ke kanan kiri saya ni..siap mengucap lagi dalam harti..kot-kot Allah s.w.t tarik nyawa time ni kan..mana tahu kan..teringat je suami family..huh..lepas tu saya rasa nak teran sangat-sangat..dan rase nak berak..siap bagitahu nurse nak berak....nagis2 lagi..nurse dan Dr ciap cakap kenapa nagis biase la sakit bersalin..ade nurse cakap nanti takde tenaga nak teran..ape lagi tahan sakit..pastu tahan nagis plak..huh cian saya kan..asyik kena ugut je dari awal…erm dorang check lagi dah 8cm bukak..lepastu Dr nak pecahkan air ketuban takot jugak kot sakit ke kan..tapi sakit perut lagi kuat..dah tak rasa ape dah dorang buat kat bawah tu…lepas tu

nurse: kepala dah dekat dah..kalau awak pandai teran baby kua terus hilang sakit..

nurse cakap bile sakit..teran macam sembelit..
saya dah la jarang sembelit..bukan ingat pon macam mana..teran la ikot suka..sampai merah muka..

nurse: awak tekan kat muka sampai merah muka..tekan macam saya cakap tadi..

saya:macam mana saya tak Ingat..

nurse:macam saya cakap tadi la…

saya:aduh sakit…try teran lagi..~merah gak muka..try lagi teran..

nurse:good..wat macam tu lagi..

ape lagi semangat  la saya nak teran..sebab kena puji good good. tapi tunggu betul2 sakit..teran lagi

nurse:bagus sikit lagi..

saya:try teran lagi ambik nafas guna mulut..fuh tiba-tiba rase lega..terkeluar seketul..nurse gunting..tapi memang tak rase pon kena gunting..sakit kontraksi lagi kuat kan.

1250 pagi

lega rase..nurse tu letak baby dekat dada..

Nurse: Nampak tak baby kamu ni?

Saya:Nampak.~slow je penat kan..

Nurse:boy ke girl..?

Saya: boy..sayu-sayu je…

Nurse:ape die…

saya:baby boy..~kuat cikit..huhu

rehat la kejap..lega cikit sakit kontraksi hilang dah..pastu nurse tu kua kan semua uri bagi cukup..then part jahit…sakit sangat..terutama bahagian kulit lua..huh malas cite..sementara kahit kulit lua..nurse lagi sorang bagi baby hisap puting ibu..sonok tengok baby..kurang cikit sakit ngan penat tadi..lepas siap semua..pindah ke wad..nampak family n suami..terkejar-kejar dorang nak tengok.nurse tu tolak laju sangat..erm sampai pintu wab mak dan suami ibu je boleh masuk..ape lagi suami ngan mak muka berlagak je boleh masuk..hihi ayah ngan adik-adik..cari tingkap..punye la nak tengok.cian dorang..ayah siap suh tangkap pic lagi..nak hantar kat adik beradik yang lain..yang angah asyik talipon saya je dari tadi..tapi sape pon tak angkat..dah masuk wad die talipon ag..saya tengok banyak col..saya angkat jugak..huh..Alhamdulillah la selesai sorang..memang time sakit sangat kat labor room dalam hati..nak sorang je la anak..tapi bile tengok baby..perasaan sayu je..nak ramai lagi boleh tak..huh teringat mak terutamanya..sedih sangat..macam ni rupanya sakit bersalin…terima kasih mama..

selepas beberapa hari...***nak masuk yang baru lahir usb hp tak bawak..so pic ni je la dapat bg..huh
 
NIK RAYYAN RIZQIN
2.7 KG
LAHIR 1250 PG 7 SEPT 2013

4 comments:

  1. tahniah een (^_^)
    comel nye rayyan rizqin...

    ReplyDelete
  2. huyohhhhhhhh takotnyeee kiteeeee...
    amboi name..mak cik nonos langsung xboleh sebut..pggil nik je..hahahahahahahahahha

    ReplyDelete